07-07-04

AIFV

Op 24 april 1980 zette de Begische regering het licht op groen voor de bestelling van 514 AIFV's (Armoured Infantery Fighting Vehicle).Deze uit gesmeed aluminium vervaardigde pantservoertuigen hebben een hoge beschermingsgraad en zijn voorzien van een 25mm kanon, gemonteerd op een geschutskoepel.Ze zouden uiteindelijk de voertuigen van het type M75 en AMX-13 in de Landmacht gaan vervangen. Net zoals bij de M113 A1 waren ook hier compensaties voor de Belgische industrie mee gemoeid; het Waalse gewest, het Brusselse gewest en het Vlaamse gewest snoepte lustig mee van dit order.Er werden 3 verschillende versies aan het Leger geleverd: de .50 versie (PC); 56 stuks, de MILAN versie ; 230 stuks en de C 25mm versie; 228 stuks.De eerste voertuigen rolden reeds in 1985 het Leger binnen...De C 25mm is wellicht de meest te duchten versie. Het 25mm Oerlikon KBA snelvuurkanon kan op vliegtuigen vuren die op lage hoogte en niet al te snel binnen zijn schietbereik komen. Daarnaast geeft het 25mm kanon ook directe vuursteun aan uitstijgende infanteristen. Een voorraad van 327 obussen (180 klaar en 147 in reserve) is standaard. Een coaxiaal geplaatste FN MAG met kaliber 7,62mm is eveneens beschikbaar (1840 patronen). 6 rookpotten zijn aan weerskanten van de toren geplaatst. De toren wordt vanonder het pantser bediend. Het bestaat uit een systeem van selectie automatische vuurcontrole. De .50 versie beschikt over een koepel met standaard voor een 12,7mm machinegeweer (1200 patronen). Deze versie wordt ook wel eens de commandopost (PC)genoemd. Naast het .50 machinegeweer heeft deze versie ook twee Zweedse LYRAN mortieren van 71mm op het achterste deel gemonteerd. De MILAN versie is identiek aan de PC versie, maar beschikt naast een .50 machinegeweer en twee LYRAN mortieren ook over een MILAN anti-tanksysteem.Veelal is deze MILAN schootspost tevens uitgerust met een MIRA nachtkijker. Voordeel is dat het MILAN wapensysteem afneembaar is. Nadeel is dat de schutter blootgesteld is. (In tegenstelling tot de Nederlandse "Hammerhead" versie die met de TOW launcher werkt). De AIFV heeft een Detroit GM motor (diesel) met 6 cilinders in V. 260 pk aan 2800 toeren per minuut. Het leeggewicht bedraagt 11,5 ton, volledig gevechtsklaar weegt de AIFV ruim 13,6 ton. Het voertuig haalt een snelheid van ongeveer 68 km/u en heeft een autonomie van 490km.De C 25mm versie heeft 7 fusiliers en 3 bemanningsleden. De MILAN versie heeft 5 bemanningsleden.Het voertuig heeft de beschikking over NBC bescherming en is tevens uitgerust met amfibische capaciteiten. Polyurethaanschuim dat tussen de toegevoegde beplating gespoten werd, zorgt hiervoor. Tot 9mm kalibers kunnen door de bepantsering geweerd worden. Tot de uitrusting van het voertuig behoren tevens: infraroodkijkers voor nachtbesturing, 2 nachtkijkers "night vision holographic goggles" (2e generatie), 4 camouflagenetten Syntex, radio's SAIT van het type TAFDIRAN VHF, een interfoon systeem, 2 rollen concertina (verbeterde prikkeldraad) en reglementaire werktuigen.De AIFV is per C-130H vervoerbaar en kan ook gebruikt worden voor "amfibie-dropping" per valscherm. De AIFV werd ingezet bij vredesondersteunende operaties in ex-Joegoslavië (UN), later in het kader van SFOR en KFOR. Door de conflicten in Afghanistan werd de AIFV ook daar ingezet. De voertuigen (PC versie) bewaken daar het vliegveld van Kaboel.Door de herstructurering van de Krijgsmacht is tot op heden het aantal AIFV's van 514 tot 387 teruggebracht. Tegen 2007 zou het voertuig gedeeltelijk vervangen worden door de AIV en MPPV; gepantserde voertuigen op wielen. Voor de AIV denken we dan vooral in termen à la Mowag Pirãnha of Steyr-Puch Pandur. Behoefte bestaat voor de aankoop van 325 zulke voertuigen (hiervan zullen er +/- 55 uitgerust worden met een 90mm geschutstoren ter vervanging van de Leopard 1 A5 BE).Recentelijk werd voor de MPPV een goedkeuring gegeven voor de aankoop van 352 voertuigen.

14:01 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.