07-07-04

Krauss-Maffei Leopard 1 Bergepanzer

Toen eind jaren '60 de Leopard 1 geselecteerd werd als vervanger voor de M47 Patton, besliste het Ministerie van Defensie om ook de M74 en M32 Recovery tanks uit dienst te nemen en te vervangen door 36 Leopard Bergepanzers 1.Deze voertuigen zouden de Leopard tanks bijstaan op het terrein als 'mobiele takeleenheid'. Ze werden vanaf 1968 aan België geleverd.De Bergepanzer 1 is gebouwd op het chassis van de Leopard 1 medium battle tank. Eigenlijk is de Bergepanzer 1 een gelijkwaardig voertuig aan de inmiddels uit dienst genomen Pioneerpanzer 1 van de Genie (deze werd vervangen door de Volvo N10 met zwikboor). De Bergepanzer 1 beschikt echter niet over deze zwikboor en bezit een smaller bulldozer lemmer die alleen dienst doet om de tank te verankeren wanneer hij de windas gebruikt. Hij is uitgerust met een hijskraan die een last van 20 ton kan heffen. Ze kan bijvoorbeeld de krachtgroep of een toren van een Leopard tank manipuleren. De windas trekt moeiteloos 35 ton. Op het achterste platform, achter het bemanningscompartiment, kan een krachtgroep (motor) geplaatst en vervoerd worden. De motor van de takeltank bestaat uit een 10 cilinder, MTU type MB 838 met maximaal 2200pk. Maximale snelheid bedraagt 62km/u over een afstand van 850km.NBC bescherming is voorzien en de bepantsering bestaat uit 40mm staal, hetgeen 7,62mm kalibers weet te doorstaan.Het voertuig weegt ruim 50 ton. De bemanning bestaat (in het Belgisch Leger) uit 3 man. Twee FN MAG machinegeweren met kaliber 7,62mm zijn voorzien (één bovenaan en één vooraan). 6 Rookpotten zijn aan de linkerkant van het voertuig bevestigd. In 2002 werden een aantal lichte aanpassingen aan de Bergepanzer 1 doorgevoerd. Zo werd bijvoorbeeld een ladder bevestigd op de bovenkant van de hijskraan. De Leopard Bergepanzer 1 werd destijds ook ingezet in ex-Joegoslavië. Het voertuig verdiende dus zijn sporen in een conflictsituatie.De modernisering van de Krijgsmacht voorziet de afschaffing van dit voertuig binnen de komende jaren (wellicht tegen 2007). Ze zullen vervangen worden door specifieke types van de AIV en MPPV klasse, voertuigen op wielen dus...

14:09 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.