07-07-04

Krauss-Maffei Leopard Leguan Brückenpanzer

Toen Defensie besliste om een aantal MAN FSB vrachtwagens om te bouwen tot container - transporteurs werd al snel duidelijk dat de leegte diende opgevuld te worden met een ander type van Genievoertuig. Destijds werd de M48 als bruglegtank in 1983 uitgefaseerd. Opnieuw was men (ondanks de grootte van dit concept) gewonnen voor de snelle ontplooiing van dergelijke bruggenleggers.In 1999 kocht Defensie daarom 9 Leopard Brückenpanzers (bestaande Leopard tanks werden door CMI gemodificeerd tot bruglegger) en 16 MAN Leguan bruggen aan. Ze werden in 2001 door fabrikant Krauss-Maffei/MAN aan de Belgische Landcomponent geleverd.De Leguan bruggen (gemaakt uit aluminium) hebben bij volledige ontplooiing een lengte van 26m, ze kunnen zware pantservoertuigen, tanks, Houwitzers, vrachtwagens en jeeps laten passeren.Diverse bruggen kunnen zelfs achter elkaar gelegd worden. De brug kan in minder dan 5 minuten ontplooien, dit kan zelfs onder gesloten koepel gebeuren.Het voertuig is bepantserd en heeft een NBC bescherming, identiek aan die van de Leopard 1 A5 BE.Een hydraulische steun wordt vooraan uitgeschoven om de tank te stabilliseren bij het uitvoeren van haar operatie. De Leopard Leguan Brückenpanzers worden hoofdzakelijk door de eenheden van de Genie gebruikt.De toekomst van deze voertuigen binnen de Landcomponent is momenteel nog vrij onzeker, daar men binnenkort alles op wielen wil zetten. Toch mag de Leguan als een apart voertuig aanzien worden en door de recente aankoop ligt een uitfasering niet voor de hand. Wel is er sprake van aankoop van vrachtwagens met rollen 'geprefabriceerde weg' (400m), doch deze kunnen nauwelijks een Brückenpanzer vervangen.

14:14 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.