07-07-04

M113 A1 APC

Het succesverhaal van de M113 in dienst van het Belgische Leger begint in 1983 wanneer ie de aloude M75 en de AMX-13 vervangt.'Succesverhaal' is hier wel op z'n plaats, daar het eenvoudiger is om te zeggen welke functies het voertuig niet heeft uitgevoerd (en tot op heden nog steeds doet) dan wel...Men kan hem gerust het "Manusje-van-alles" in het Belgisch Leger noemen.De M113 is van Amerikaanse makelij en alhoewel het concept reeds uit de Vietnam oorlog dateerde kon ie door zijn eenvoudige design op een maximale inzetbaarheid rekenen. Ze werden in verschillende versies geleverd; voor troepentransport, als commandopost, als ambulance, als genievoertuig, als radarobservatievoertuig, als rondrijdende wisselstukkendepot, als bulldozer, als anti-tank versie (MILAN), als mortier carrier, als recovery versie,... In totaal werden er 525 voertuigen aan de toenmalige Landmacht geleverd.70% van de voertuigen werden in België zelf gefabriceerd onder licensie door de bedrijven BMF te Aubange-Athus, Asco te Zaventem en Henschel te Antwerpen.De overige 30% kwam rechtstreeks uit de States.De standaard bewapening (behalve de ambulance versie) is een .50 machinegeweer.Zijn gewicht bedraagt 12 ton en hij haalt een maximum snelheid van 67 km/u over een afstand van 483 km.Het voertuig wordt aangedreven door de Detroit diesel V6 Allison motor.Omdat het voertuig intern onder druk kan gezet worden heeft het de beschikking over een NBC bescherming.De M113A1 kan doorwaadbare wateren trotseren en zijn pantser laat toe om 12,7mm kalibers te weerstaan. Door de Val van de Berlijnse Muur en de afslanking van de Belgische Krijgsmacht werd in 1993 beslist om het aantal M113 voertuigen te reduceren tot 357.Dit, vooral door de terugtrekking van de Belgische eenheden uit Duitsland. De M113 werd door onze Strijdkrachten succesvol ingezet tijdens de operaties in de Balkan en onlangs ook in Afganistan. Echter, in het kader van de modernisering van de Strijdkrachten zal de M113A1 binnen enkele jaren uit de Landcomponent verdwijnen...De zware rupsvoeruigen zullen geleidelijk door gepantserde voertuigen op wielen vervangen worden zodat een grotere flexibiliteit en mobiliteit bekomen kan worden.De MPPV en AIV zullen de M113A1 uiteindelijk gedeeltelijk opvolgen. Een goedkeuring voor in totaal 352 MPPV's werd recentelijk uitgevoerd...

13:54 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.