07-07-04

Volvo N10 6x4/6x6 Zware Vrachtwagen

In november 1988 worden de eerste Volvo N10 vrachtwagens aan de toenmalige Landmacht geleverd. Ze vervangen de oude Magirius-Deutz 120D7 die reeds sedert 1955 in dienst gesteld was. Er werden in totaal ongeveer 1213 voertuigen geleverd. 388 Exemplaren hiervan behoren tot het type 6x6.De Volvo N10 behoort tot de klasse van 'zware vrachtwagens' binnen het Belgisch Leger. De motor is een 6 cilinder Volvo T101GA turbodiesel van 261pk met rechtstreekse injectie. Maximale snelheid bedraagt 100km/u. Er werden verschillende versies aan de Landmacht geleverd; cargo, seal drum (met set voor brandstofravitaillering), kipwagen, frigo, shelter, carrier en depanagewagen ('Manumat' en 'Ampliroll'). De nuttige lading bestaat uit 10 ton voor alle versies, uitgezonderd de depanageversie; die heeft een nuttige lading van 20,7 ton.Zelf weegt de vrachtwagen 11,3 ton.De keuze van België voor een Scandinavisch concept was redelijk uniek, de Volvo N10 is een uiterst betrouwbaar voertuig dat bovendien ook een hoge veiligheid voor de gebruiker garandeerd. Laatst werden de 1200 resterende vrachtwagens uitgerust met een speciale 'dodehoekspiegel', wat de veiligheid verhoogt op de weg. De Volvo N10 werd reeds in diverse vredesondersteunende opdrachten (UN) ingezet, mede alsook de IFOR, SFOR en KFOR opdrachten in ex-Joegoslavië.Hierbij werden sommige vrachtwagens uitgerust met een afneembare 'grille' op de voorruit die tegen steenworpen bescherming biedt. Gezien de uitstekende staat van dienst (reeds 16 jaar) zal de Volvo N10 nog een geruime tijd dienst doen bij de Belgische Landcomponent.

14:47 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.