09-07-04

Mercedes U1350L Unimog 4x4 Lichte Vrachtwagen

Wellicht een van de meest veelzijdige voertuigen binnen het Belgisch Leger.De Mercedes Unimog verving in 1996 de voorganger met dezelfde naam (type S404) met bache.In totaal bestelde Defensie 1755 voertuigen van diverse uitvoeringen. De eerste eenheid die met de Unimog werden uitgerust was de Brigade Paracommando. De Unimog weegt ruim 5 ton (leeg). Beladen weegt het voertuig maximaal 8,5 ton. De Mercedes motor verzekert een maximale snelheid van 90km/u en een autonomie van 600km. De vrachtwagen is 4x4 aangedreven. Verbruik bedraagt 20l/100km.De vrachtwagen is luchtvervoerbaar, wat een belangrijke troef is voor een mobiele eenheid als die van de Paracommando's. De Unimog dient in diverse uitvoeringen waaronder: cargo, ambulance, artillerie (met 105mm kanon), shelter, genie, een versie met een Slagveldbewakingsradar, een versie met een MISTRAL schootspost (mobiele eenheid) en zelfs een met een commandopost voor de B-Hunter UAV verkenningsvliegtuigen.Op het dak van het voertuig is een luik gemonteerd dat de mogelijkheid heeft om een 7,62mm MAG machinegeweer te voeren.De Unimog vormt de ruggegraat van de transportcapaciteiten van de Belgische Infanteriebataljons. Het is een zeer betrouwbaar voertuig dat reeds in diverse Vredesondersteundende operaties zijn sporen heeft verdiend (IFOR, SFOR, KFOR, ISAF, ...)Tijdens de operaties in Aghanistan en Kosovo werden de Unimogs voorzien van een 'grill' die de inzittenden dient te beschermen tegen steenworpen.Naast de chauffeur kunnen twee begeleiders voorin de cabine plaatsnemen. In de 'bak' kunnen achteraan 10 soldaten. Bijna in alle eenheden van het Belgisch Leger doet de Mercedes Unimog dienst. Dat de Unimog een succesvol voertuig is, bewijst het feit dat Defensie er in de toekomst op zal blijven steunen. Mobiele inzetbaarheid is het sleutelwoord.Men streeft naar lichtere voertuigen voor het uitvoeren van Vredsondersteundende operaties en daar past de Unimog perfect in...

00:52 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.