09-07-04

Renault Kerax 8x4 Takelwagen

Na een periode van 30 jaar trouwe dienst besliste Defensie om in 1997 de oude Berliet takelwagens te vervangen door een nieuwe kandidaat.Evaluaties en testen selecteerden de Franse Renault Kerax 8x4 vrachtwagen. Er werden tussen 1999 en 2000 in totaal 27 exemplaren geleverd.De taken van deze vrachtwagen zijn complementair aan deze van de lichte takelwagen, de Volvo Manumat. Daar waar de Manumat als sterk punt de mobiliteit in de bergen heeft en in uiterst moeilijke omstandigheden kan takelen, wordt de Kerax vooral ingezet voor het snel en gemakkelijk slepen van nagenoeg alle wielvoertuigen die in dienst zijn van de Landcomponent. Voorts kan hij ook zware lasten manipuleren met een kraan.Het voertuig heeft -onbeladen- een snelheid van 90km/u. Hij weegt 32 ton. De Kerax is een 8x4 vrachtwagen, uitgerust met een dieselmotor (410 pk), koppelomvormer, 16 gangen handgeschakelde versnellingsbak, ABS, ASR (Anti-Slip Regeling) en hydraulische remvertrager. De zeer comfortabele cabine biedt plaats aan 5 personen. Ze beschikt oa over airconditioning, een onafhankelijk van de motor werkende verwarming, zetels met pneumatische vering, een zitbank die omgevormd kan worden tot 2 slaapbanken en een bagagerek op de cabine.De opbouw bestaat uit diverse gehelen: allereerst is er de hydraulische sleeparm. Hij maakt het mogelijk om nagenoeg alle voertuigen (geladen of niet) zowel onder de voor- of achterwielen als onder de assen of onder het chassis op te tillen en te slepen aan een snelheid van 50km/u. Met ingeschoven arm (op 1,5 meter) kan 24 ton gesleept worden en met uitgeschoven arm (op 2,9 meter) kan 8 ton gesleept worden.Het tweede geheel is een 650 kNm krachtige hydraulische kraan. Hiermee is het mogelijk een 20 voet container, een shelter, een krachtgroep of de toren van Leopard 1 en M109 te manipuleren (13,5 ton op 4,7 meter en 5,4 ton op 10,48 meter).Alle bewegingen zijn proportioneel gestuurd zodat er snel of met precisie gewerkt kan worden. Het is zelfs mogelijk een container 20 voet op de takelwagen te laden om hem, weliswaar aan geringe snelheid, te verplaatsen.Het voertuig is tevens uitgerust met een hoofd- en zelfbergingswindas met een vergelijkbare capaciteit als de windassen van de Volvo Manumat.Gezien er bij takelwerkzaamheden veel gereedschap en toebehoren gebruikt worden, werd de nodige aandacht besteed aan opbergruimte, voorzien aan beide kanten van het voertuig.De bediening van de diverse componenten is zowel mogelijk vanaf een vaste plaats als via afstandsbediening.De Kerax takelwagens zijn hoofdzakelijk bestemd voor de logistieke eenheden en de tankbataljons.

19:28 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.