09-07-04

Scania T144 GB 6x4 Zware Tanktransporter

In 1998 plaatste het Ministerie van Defensie bij Scania een order voor de aankoop van 26 zware vrachtwagens met oplegger voor de transport van zware tanks en pantservoertuigen. Ze dienden de oude MAN /DAF 6x4 vrachtwagens te vervangen.Een belangrijk order voor de Zweedse fabrikant, zo bleek, want het zou de doorbraak betekenen van Scania binnen de NATO strijdkrachten. De Belgen haalden hen dus binnen het bondgenootschap.De vrachtwagens zijn uitgerust met de krachtige 530 HP 14 liter motor. De oplegger heeft de capaciteit tot 60 ton en werd gefabriceerd door LOHR SMC. Hierbij kan de vrachtwagen nog ruim een snelheid van 80km/u halen.Het voertuig is uitgerust met een speciaal ABS systeem en een hydraulische ophanging. Trekker en oplegger wegen te samen ruim 34,3 ton. (15,3 ton voor de vrachtwagen en 19 ton voor de oplegger).De voertuigen worden vooral gebruikt voor de transport van gemechaniseerde voertuigen (rupsen), opdat deze asfaltwegen zwaar kunnen beschadigen.Omdat de Landcomponent binnen enkele jaren al haar rupsvoertuigen zal uitfaseren ten behoefte van gepantserde wielvoertuigen, is de job van de Scania T144 uiteraard niet afgelopen. De vrachtwagen zal de taak voor de transport van deze voertuigen op zich blijven nemen.De voertuigen werden in het verleden reeds succesvol ingezet tijdens de KFOR operaties (transport van de Leopard 1 A5 BE).Veiligheid is een van de primaire vereisten van fabrikant Scania. Een dodehoekspiegel werd vanaf de assemblage reeds op de voertuigen voorzien. Ook de nodige oranje zwaailichten (Convoi Exceptionnel) die aangeven dat het hier om een zwaar transport gaat werden voorzien. De cabine is uitgerust met airconditioning en de nodige luxe. Een groot verschil met de oude MAN/DAF dus...

01:44 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.