09-07-04

SVB BATS/ELTA ELM 2130A Slaveldbewakingsradar

Zien, zonder gezien te worden", dat is de leuze van een moderne verkenningseenheid, uitgerust met slagveldbewakingsradars.Hij die de tegenstander voor het eerst opmerkt is ongetwijfeld in het voordeel. Cruciale informatie op het terrein wordt gevormd door specifiek apparatuur.De beweging van de vijandelijke troepen, vliegtuigen, helikopters, tanks en pantservoertuigen... tot zelfs een 'sluipende infanterist' toe! Als er nu 1 ding is waar het Belgisch Leger een unieke aankoop mee heeft gedaan, dan waren het wel de 25 radars voor controle op bewegende doelen.De Luikse firma BATS (belgian Advances Technology Systems) ontwikkelde samen met de Israelische firma ELTA de radar EML 2130A.In 1990 nam de Landcomponent deze systemen in dienst .10 van deze systemen werden op een M113 A1 geïnstalleerd, 10 op Unimog vrachtwagens met shelters en 5 systemen zijn draagbaar op een vierpotige standaard. De radarinstallaties zijn uitgerust met een North Finding Module, deze werd ontwikkeld door de Israelische firma TAMAM.Specifieke software voor het opstellen van de installaties bleek noodzakelijk en Defensie besliste daarom tot aankoop van een Nederlands informaticaprogramma dat bedoeld was voor de installatie van de Patriot raketinstallaties. Deze software wordt meegevoerd in een draagbare laptop computer. De software omvat een zeer grote keuze aan kaarten waarop men kan scherpstellen. Hierdoor kan men heel precies het reliëf en de begroeiing controleren.Natuurlijke obstakels vormen een belemmering voor de werking van de radars, vandaar... De SVB heeft een draaicirkel van 360°. Minimale zoeksnelheid bedraagt 1,2km/u, wat er voor zorgt dat haast niets aan het 'oog' van de radar ontkomt.Muizen, kikkers en konijnen dus ook niet... :-)In geval van detectie merkt de operator een punt op het scherm. De kleur van dit punt hangt af van de aard van het objectief. Aan de hand van het geluid dat de DDC luidspreker voortbrengt, kan de operator bepalen om welk object het gaat. De werking van de radar gaat als volgend: Aftasting (maar zelden rondraaiend rond 360°, hiervoor gebruikt men diverse stations die onder een bepaalde hoek het terrein afspeuren), daarna 'Aiming Mode' (hierbij blijft de antenne stilstaan in de richting van het object) en vervolgens gaat men over op 'Tracking Mode' (waardoor het doelwit gevolgd wordt en het traject dat het aflegd nauwlettend in de gaten wordt gehouden). Naast de detectie van doelen, wordt de radar ook gebruikt voor artilleriedoeleinden. De SVB is uitgerust met 'Artillery Mode', waarbij de coördinaten van de artilleriedoelen in de DDC computer worden ingevoerd. Van zodra een granaat inslaat, geeft de radar de correcties door die men aan de artilleriebatterij moet doorgeven.Sterk en intelligent apparatuur dus!De mogelijkheden van de radars stemmen tot nadenken; detectie van een 'wandelaar' tot op 14km, helikopter tot op 25km, zwaar voertuig tot op 60km en via 'Artillery Mode' kan men granaatinslagen (van Houwitzers en mortieren) tot op 15km afstand detecteren.Men kan in totaal meer dan 100 doelen tegelijk waarnemen. De volledige installatie weegt ruim 65kg. Om de betrouwbaarheid en de absolute topprestaties van deze radars te illustreren, effe drie korte voorbeelden: - Tijdens de inzet van het Eskadron 2e Jagers te Paard in Mourmelon (Frankrijk) konden de Belgen een Leclerc tank opsporen die ver weg achter een heuvelkam verstopt zat. De twee antennes van de tank wiegden heen en weer (door de wind), vlak boven de berg... - In Kosovo kon men tot op enkele kilometers afstand een Servisch soldaat uit z'n jeep 'zien' stappen en daarna... (jawel!) tegen een boom 'zien' pissen :-) - Wanneer twee radars tegenover elkaar staan, dan verstoort de sterkste de andere. Je moet dan de waarnemingshoek van de storingsbron zoeken en een andere radar verwittigen. Wanneer die op zijn beurt verstoord is, volstaat het om de twee lijnen op de kaart met elkaar te verbinden. De 'storingsbron' bevindt zich op de kruising van de twee lijnen. Tijdens een oefening met de Fransen, spoorden de Belgen alle drie de radars van de Fransen op. Terwijl de Fransen er niet in slaagden om de Belgische radarantenne te lokaliseren. De toekomst van deze installaties ziet er alleszins rooskleurig uit: een upgrade die de verdubbeling van hun reikwijdte omvat plus integratie van nieuwe, verbeterde software. De installaties die zich op de M113 bevinden zullen overgeplaatst worden op de toekomstige MPPV voertuigen van de Landcomponent.

01:26 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

De commentaren zijn gesloten.