31-07-04

IRBIS 6x

De IRBIS maakt deel uit van het Belgische VISLIM programma; dit behelst de uitrusting van de Minimi, de MAG en de .50 machinegeweren met een infrarood kijker.De IRBIS is een product van OIP. In totaal werden er 1097 zulke kijkers aangeschaft.De kijker is uitgerust met een XD-4 Image Intensifier Tube. De IRBIS is een lichtgewicht en compact systeem, uitgerust met Automatic Brightness Control. De voeding gebeurt door middel van 2 AA batterijen (Alkaline, Lithium or NiCd). Een automatische 'low battery' verklikker is ingebouwd. Ook de mogelijkheid om overdag met dit systeem te trainen is mogelijk; een speciale filter werd hiervoor ingebouwd.De IRBIS werd exclusief voor het Belgisch Leger ontwikkeld.

17:48 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

OIP Lightweight Universal Night Observation System

Informatie volgt nog.

17:05 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

OIP Holographic Night Vision Goggles

Deze NVG's werden speciaal aangekocht voor de chauffeurs en voertuigcommandanten.De lichtversterker bedraagt X 1.000. De gezichtshoek is 40° en de vergroting : X 1.Speciaal ontworpen door de firma OIP beschikt deze NVG over een transparant vizier met open frame. Dit geeft de gebruiker een uitstekend perifeer gezichtsveld. Het scherpstellen en focussen kan eenvoudig worden uitgevoerd door een handige schakelaar bovenaan de NVG. Zelfs voor het lezen van mappen en kaarten is een speciaal infrarood licht ingebouwd dat niet te detecteren valt door het menselijke oog. Op deze wijze kan de gebruiker ongehinderd met het syseem werken. Deze NVG's zijn uniek in de militaire wereld.

16:59 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Vectronix/Leica SG12F Digitale Goniometer/VECTOR IV Binocular Rangefinder

De Vectronix SG12F Goniometer met VECTOR IV afstandsmeter is van Zwitserse makelij. Deze beide systemen, geplaatst op een driepoot, worden gebruikt door de Artillerie-eenheden van het Belgisch Leger. Specifiek voor de rol van 'Forward Observer' werden deze toestellen als een van de beste systemen ter wereld geselecteerd.De Goniometer beschikt over een digitaal magnetisch kompas, een calculator en een meettoestel. Gezien de nauwkeurigheid en de specifieke toepassing is het onnodig te zeggen dat dit systeem vrij duur is. De VECTOR IV Binocular is meer dan een gewone verrekijker; hij wordt gebruikt voor medium range observation, reconnaissance en surveillance door middel van een 'eye-safe' laserafstandsmeter (onzichtbaar, zelfs voor infra-rood detectie). De maximale gezichtsafstand is 6km. De uitlezing van de afstand gebeurt digitaal. Bovendien zijn de VECTOR IV kijkers 'waterproof'.

16:09 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Vectronix/Leica SG12F Digitale Goniometer/MRF2000 Monocular Rangefinder

Defensie kocht deze speciale Zwitserse afstandsmeters aan voor de positionering van de 120mm mortieren van de Artillerie. De SG12F Goniometer wordt gebruikt voor oriëntatie en calculatie.Het beschikt over een digitaal compas en een nauwkeurige meettoestel voor het berekenen van hoeken. Dit is cruciaal voor het plaatsen van de mortierwapens.De MRF2000 Monocular Rangefinder is de speciale 'eye-safe' laserafstandsmeter. Met dit toestel kan men zeer nauwkeurig de afstand bepalen voor het plaatsen van de mortieren. Beide systemen zijn op een stabiele driepoot geplaatst. In de nabije toekomst voorziet men de investering in data-transfersystemen die de onderlinge communicatie tussen de Forward Observers en de mortier eenheden kan leggen.

16:03 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

BMW R 1150 RT

In 2003 nam Defensie 97 nieuwe moto's voor de Militaire Politie in gebruik.Deze voertuigen worden gebruikt voor patrouilleopdrachten en begeleiding van militaire konvooien.De BMW's zijn van het type 1130 cc, 95 pk en hebben een brandstofcapaciteit van 25,2 liter.Topsnelheid bedraagt 200km/u. De moto's zijn standaard uitgerust met ABS.Ze beschikken over een electronisch startsysteem en een radiokit voor communicatie.Ook de speciale striping die heden door de Federale Politie gebruikt wordt is op deze voertuigen toegepast. Het enige verschil zit'm in de compleet oranje kleur op band.

13:09 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

KRUPP AS 35 Kraan

Zware hijskraan met haak. Wordt gebruikt door de eenheden van de Genie.De kraan heeft een hefvermogen (zonder steun) van : 7 ton op 3,5 m en hefvermogen met steun van : 20 ton op 4,5 m. Het voertuig weegt ruim 31 ton en heeft een snelheid van 70km/u. Het is een 6 wielig voertuig.

12:52 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

30-07-04

Informatie volgt nog.

Informatie volgt nog.

22:01 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

DAF Bus "PASS"

De bussen van het merk DAF zijn reeds een geruime tijd in dienst bij de Belgische Krijgsmacht. Ze onderhouden pendeldiensten voor de militairen tussen de diverse kazernes. Ook worden ze vaak ingezet voor vervoer van en naar de treinstations.De DAF bussen hebben een maximale snelheid van ruim 90km/u en wegen volgeladen ongeveer 15 ton. Ze hebben een autonomie van ongeveer 700km.Er is plaats voor ongeveer 40 personen.

21:58 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Citroën C15

Informatie volgt nog.

21:50 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Peugeot Partner

Informatie volgt nog.

21:49 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Citroën Jumper C27 D

Informatie volgt nog.

18:31 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Ford Transit

Informatie volgt nog.

18:27 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Land Rover 4x4 Defender

Van de Land Rover Defender kocht Defensie een handvol voertuigen aan, specifiek voor de Juridische Dienst van het Belgisch Leger. Ze worden gebruikt door lokale ploegen.De Land Rover vindt zijn oorsprong binnen het Britse Leger en geniet van een uitstekend palmares. Deze 4x4 alle-terreinvoertuigen zijn ideaal voor elk gebied. Omdat het hier om de 'verlengde' versie gaat, kunnen er meerdere personen in vervoerd worden.Het voertuig heeft een laadvermogen tot 1,6 ton. De Defender is uitgerust met 'tracktion control' en biedt een goede grip op het terrein.Ze werden onder andere ingezet tijdens de ISAF operaties in Afghanistan. Hierbij werden de voertuigen voorzien van een metalen 'grille' om de inzittenden te beschermen tegen steenworpen tijdens het uitvoeren van hun patrouille-opdrachten.De land Rover Defender is net als de Mercedes G een mogelijke kandidaat om de Bombardier Iltis gedeeltelijk binnen het Belgisch Leger te vervangen.

17:49 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

24-07-04

Mercedes Actros

De veelzijdigheid van de Mercedes-Benz Actros als defensievoertuig is bijna onbegrensd. Hij is geleverd als chassistruck en als semi-trailer. Daarnaast zijn er verschillende aandrijvingen geleverd, van 4x2 tot 8x8 "all wheel drive". Bovendien is er keuze uit V6- en V8-motoren uiteenlopend van 235 kW (320 pk) tot 425 kW (578 pk) en laadvermogens van zes tot achttien ton. Het Belgisch Leger gebruikt hem vooral voor zware transporttaken. Het voertuig past perfect in de nieuwe transport -en mobiliteitsketen van het Belgisch Leger.Rijden in een Actros is bijzonder plezierig dankzij het geheel op de chauffeur afgestemde interieurconcept. Zo is de Actros van huis uit uitgerust met een luchtgeveerde comfortstoel. Daarnaast is de Mercedes-Benz Actros zeer comfortabel (de laatste techniek op het gebied van luchtvering), bijzonder veilig (hij overtreft zelfs de strengste veiligheidsstandaards) en economisch (hij is niet alleen zuinig, maar het kilometrage tussen de onderhoudsbeurten kan oplopen 120.000 kilometer).

16:32 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Iveco EuroTrakker

Het Belgische Ministerie van Defensie heeft eind 2003, 150 Iveco EuroTrakkers besteld. Het betreft vier-assers van het type MP410E44H, uitgerust met een aandrijflijn die afgeleid werd van die van de Stralis met onder meer de geautomatiseerde EuroTronic versnellingsbak. De voertuigen kregen een containerlaadsysteem van de firma Manumat in Perk. Deze EuroTrakker 8x4 vrachtwagens met Cursor 440 pk motor worden ingezet in het kader van een nieuw logistiek concept binnen het Belgisch Leger. De voertuigen werden geleverd in de loop van 2004.Het zijn vooral de ISO 20ft containers die door deze voertuigen getransporteerd worden.Ook een laadplatform kan via een trekhaak achter de vrachtwagen vervoerd worden.

14:42 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

18-07-04

Iveco EuroCargo

informatie volgt nog

18:38 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Mercedes 814 Transporter

informatie volgt nog

18:30 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

MAN 11136 H/HA 4x4 Middelzware Vrachtwagen

In het Belgisch Leger noemt men hem de MAN II. Deze vrachtwagen van Duitse makelij kwam in dienst vanaf 1975. Ze vervingen de Bedford en FN transporters. Er werden in totaal ruim 2600 voertuigen aangekocht. Diverse types werden aan de toenmalige Landmacht geleverd; shelter, branstofwagen, kipwagen, radiowagen (voor de Herzbundelstations en het RITA communicatiesysteem), ...De voertuigen verdienden ruim hun sporen binnen de toenmalige Belgische Krijgsmacht in de BRD. Thans zijn de voertuigen stilaan aan vervanging toe. Defensie besliste daarom in 2003 tot vervanging van dit type door de Italiaanse Iveco M250.45WM die een groter laadvermogen heeft en bovendien kan uitgerust worden met ballistische beschermingskits. Er worden 779 voertuigen voorzien. Ze zullen in 2005 aan de diverse eenheden geleverd worden. Deze voertuigen passen in het kader van het 'wissellaadsysteem'.

02:22 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

16-07-04

Scania P124 CA 6x4 Zware Transporter voor Geniemateriaal

In 1998 besliste het Ministerie van Defensie tot aankoop van de Scania P124 als transporteur voor zwaar Geniemateriaal (Bulldozers, kranen, pletwalsen, etc...).De voertuigen zijn uitgerust met een laad- en transportplatform van 9,5m lang. De trekker weegt 10,5 ton en het platform weegt ruim 11 ton. De Scania is uitgerust met een ABS systeem en behoort tot een klasse van zeer betrouwbare vrachtwagens. Zweedse makelij voert veiligheid en gebruiksvriendelijkheid hoog in het vaandel. De motor is een diesel van het type 420 pk-EURO 2. De vrachtwagen is een drie-asser met 6x4 aandrijving.

19:52 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Zodiac Mk6 HD

Boot voor troepentransport. Wordt veelal gebruikt door de eenheden van de Genie of de Brigade Paracommando. Er kunnen 15 soldaten met uitrusting in vervoerd worden (of 20 zonder bepakking). De Zodiac is 7m lang en 2,9m breed.Ze worden getransporteerd op een speciaal transportplatform (aanhangwagen) dat achter een Mercedes Unimog vrachtwagen vervoerd wordt.De Zodiac wordt aangedreven door 2 motoren Evinrude van 70 pk.

19:42 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

10-07-04

Het Thomson CSF/Daimler-Benz Aerospace 120mm RT Mortier

In 1998 besliste het Ministerie van Defensie dat de oude 4"2 mortieren uit 1950 dringend aan vervanging toe waren.Na een strenge periode van selectieproeven, waarbij ook in het Nederlands Leger een kijkje werd genomen, viel de uiteindelijke keuze op het 120mm mortier van de Franse firma TDA. Er werden uiteindelijk 60 exemplaren besteld.In 2000 werden ze aan de Landcomponent geleverd. Het 120mm mortier is een zeer te duchten wapensysteem dat op het terrein ondersteund wordt door een Laserafstandsmeter, GPS en speciale software die in het 'schootsbureel' gebruikt wordt. In de nabije toekomst is zelfs een data-transfersysteem voorzien.Dit mortier heeft een 'getrokken loop', waarbij het wapen achter een M113 A1 vervoerd wordt. Bij de Para's wordt hij achter een Mercedes Unimog lichte vrachtwagen vervoerd. Het wapen weegt ruim 643kg en wordt in vredestijd bediend door 4 mensen (5 in oorlogstijd). Zij kunnen de mortier binnen één minuut in batterij brengen.Een wielas met stevige banden bezorgt dit 'getrokken wapen' de nodige mobiliteit.Het mortier maakt gebruik van 120mm granaten met een diversiteit aan ladingen; zo kan bijvoorbeeld explosieve, rookvormende of lichtafgevende munitie afgevuurd worden.Een klassiek explosief of rookvormend projectiel kan een afstand tussen 1100 en 8170 meter afleggen. Een lichtafgevend projectiel kan een afstand tussen de 1300 en 7700 meter afleggen. Met speciale HERA voortstuwing kunnen explosieve projectielen een afstand tussen de 1300 en 13000(!) meter afleggen. De HERA voortstuwing is een speciale lading die tijdens de vlucht wordt ontstoken om de granaat over grote afstand te projecteren.Een klassiek projectiel meet 93 cm lang, terwijl een projectiel voor langere dracht 102 cm meet. In totaal kunnen er ruim 30 à 50 granaten in één M113 A1 opgeslagen worden.In crisissituaties kan men 9 schoten per minuut uitvoeren. In normale omstandigheden 5 schoten per 2 minuten. In zwakke situaties 2 schoten per 5 minuten.In onderhouden condities kan men 2 schoten per minuut uitvoeren gedurende onbeperkte tijd. Samen met het 105mm Giat LG1 Mk2 kanon, zal deze 120mm mortier de ruggegraat van de toekomstige peletons Lichte Artillerie gaan vormen.Getrokken materiaal dus, dat snel ontplooibaar is en makkelijk te vervoeren valt op het terrein. België maakte dus eigenlijk een uitstekende keuze met dit 120mm RT mortier.

00:30 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

09-07-04

Renault Kerax 8x4 Takelwagen

Na een periode van 30 jaar trouwe dienst besliste Defensie om in 1997 de oude Berliet takelwagens te vervangen door een nieuwe kandidaat.Evaluaties en testen selecteerden de Franse Renault Kerax 8x4 vrachtwagen. Er werden tussen 1999 en 2000 in totaal 27 exemplaren geleverd.De taken van deze vrachtwagen zijn complementair aan deze van de lichte takelwagen, de Volvo Manumat. Daar waar de Manumat als sterk punt de mobiliteit in de bergen heeft en in uiterst moeilijke omstandigheden kan takelen, wordt de Kerax vooral ingezet voor het snel en gemakkelijk slepen van nagenoeg alle wielvoertuigen die in dienst zijn van de Landcomponent. Voorts kan hij ook zware lasten manipuleren met een kraan.Het voertuig heeft -onbeladen- een snelheid van 90km/u. Hij weegt 32 ton. De Kerax is een 8x4 vrachtwagen, uitgerust met een dieselmotor (410 pk), koppelomvormer, 16 gangen handgeschakelde versnellingsbak, ABS, ASR (Anti-Slip Regeling) en hydraulische remvertrager. De zeer comfortabele cabine biedt plaats aan 5 personen. Ze beschikt oa over airconditioning, een onafhankelijk van de motor werkende verwarming, zetels met pneumatische vering, een zitbank die omgevormd kan worden tot 2 slaapbanken en een bagagerek op de cabine.De opbouw bestaat uit diverse gehelen: allereerst is er de hydraulische sleeparm. Hij maakt het mogelijk om nagenoeg alle voertuigen (geladen of niet) zowel onder de voor- of achterwielen als onder de assen of onder het chassis op te tillen en te slepen aan een snelheid van 50km/u. Met ingeschoven arm (op 1,5 meter) kan 24 ton gesleept worden en met uitgeschoven arm (op 2,9 meter) kan 8 ton gesleept worden.Het tweede geheel is een 650 kNm krachtige hydraulische kraan. Hiermee is het mogelijk een 20 voet container, een shelter, een krachtgroep of de toren van Leopard 1 en M109 te manipuleren (13,5 ton op 4,7 meter en 5,4 ton op 10,48 meter).Alle bewegingen zijn proportioneel gestuurd zodat er snel of met precisie gewerkt kan worden. Het is zelfs mogelijk een container 20 voet op de takelwagen te laden om hem, weliswaar aan geringe snelheid, te verplaatsen.Het voertuig is tevens uitgerust met een hoofd- en zelfbergingswindas met een vergelijkbare capaciteit als de windassen van de Volvo Manumat.Gezien er bij takelwerkzaamheden veel gereedschap en toebehoren gebruikt worden, werd de nodige aandacht besteed aan opbergruimte, voorzien aan beide kanten van het voertuig.De bediening van de diverse componenten is zowel mogelijk vanaf een vaste plaats als via afstandsbediening.De Kerax takelwagens zijn hoofdzakelijk bestemd voor de logistieke eenheden en de tankbataljons.

19:28 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

John Deere M-Gator 6x4 Alle-Terreinvoertuig

Defensie kocht dit voertuig aan voor steun tijdens operaties.De M-Gator is een 6X4-voertuig, geschikt om patiënten en materiaal te vervoeren. Het Alle-Terreinvoertuig voert een bijbehorende tent mee, waarin medisch materiaal zit voor 72 uur hulpverlening. De experimentele medische antenne die de M-gator vervoert, biedt eerstelijnshulp en wordt op en rond het voertuig opgezet. Hierdoor kan een dokter en een verpleger één compagnie gedurende drie dagen medisch ondersteunen.De M-Gator kan via de lucht, over zee of langs de weg ingezet worden, bijvoorbeeld in steun van B-Fast, de Special Forces of andere mogelijkheden.Het voertuig kan 5 mensen vervoeren; de bestuurder, de passagier, twee gewonden in de cargo ruimte achteraan en één gewonde op een draagbaar vooraan.De M-Gator haalt een maximale snelheid van 30km/u.Indien noodzakelijk kan er vooraan een machinegeweer geplaatst worden.

02:09 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

MAN 41350 BF8L FSB 6x6

Toen de 12 M48A1 bruglegtanks van de Genie uitgefaseerd werden, besloot het Ministerie van Defensie om in 1983 over te gaan tot aankoop van 65 zware MAN 4135 vrachtwagens 6x6 met vermogen 6 ton. Deze werden voorzien om het FSB systeem (Faltschwimmbrücke) en de snelle genieboot "Maas en Samber" te transporteren.Immers, om de ontplooing en de mobiliteit van de troepen te verzekeren, is de aanwezigheid van de Genie cruciaal. Vooral als het om de continuïteit van transport door ondoorwaadbare plaatsen gaat...De FSB is een vlottende aluminium brugslagelement met afmetingen: 6,7 x 5,6. Brugklasse: 60 ton.Door diverse brugslagelementen aan elkaar te koppelen kan men een drijvend vlot bouwen dat vrachtwagens, jeeps, pantservoertuigen en zelfs tanks door een meer of rivier kan loodsen.De MAN rijdt hierbij tot in een ondiepe ligging en laat via een verschuifbare ramp de uitklapbare brug in het water zakken.Het element ontplooit zich in het water en vormt dusver een drijvende ponton.Door middel van een lier kan de ponton terug door de MAN op de verschuifbare ramp getrokken worden.Er bestaan twee soorten pontons; de oeverponton en de rivierponton, welke anders gevormd zijn gezien hun specifieke toepassing.Naast de transport van het FSB systeem wordt dus ook de boot van het type "Maas en Samber" vervoerd. Deze genieboten werden door de Naamse fabrikant "Meuse & Sambre" gefabriceerd en vormen een belangrijk onderdeel van het transportsysteem.Echter, in 1998 werd beslist om van deze 65 MAN vrachtwagens er 41 om te bouwen tot containerdragers voor internationale militaire operaties van het Belgisch Leger. Daar het FSB systeem in de loop der jaren uiteindelijk toch niet bijzonder veel door de Genie gebruikt werd. Er zijn momenteel dus nog zo'n 24 MAN FSB's in gebruik bij de Landcomponent. Om de genieboot "Maas en Samber" te transporteren werd een speciale oplegger gefabriceerd die door de MAN FSB achter zich aangetrokken wordt. De MAN 4135 heeft een snelheid van 65 km/u en een autonomie van 550 km.Binnen enkele jaren zal dit voertuig binnen de Genie-eenheden van de Landcomponent volledig uitgefaseerd worden. De specifieke bataljons die met de FSB werken zullen zich in de toekomst specialiseren in NBC operaties.

01:52 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Scania T144 GB 6x4 Zware Tanktransporter

In 1998 plaatste het Ministerie van Defensie bij Scania een order voor de aankoop van 26 zware vrachtwagens met oplegger voor de transport van zware tanks en pantservoertuigen. Ze dienden de oude MAN /DAF 6x4 vrachtwagens te vervangen.Een belangrijk order voor de Zweedse fabrikant, zo bleek, want het zou de doorbraak betekenen van Scania binnen de NATO strijdkrachten. De Belgen haalden hen dus binnen het bondgenootschap.De vrachtwagens zijn uitgerust met de krachtige 530 HP 14 liter motor. De oplegger heeft de capaciteit tot 60 ton en werd gefabriceerd door LOHR SMC. Hierbij kan de vrachtwagen nog ruim een snelheid van 80km/u halen.Het voertuig is uitgerust met een speciaal ABS systeem en een hydraulische ophanging. Trekker en oplegger wegen te samen ruim 34,3 ton. (15,3 ton voor de vrachtwagen en 19 ton voor de oplegger).De voertuigen worden vooral gebruikt voor de transport van gemechaniseerde voertuigen (rupsen), opdat deze asfaltwegen zwaar kunnen beschadigen.Omdat de Landcomponent binnen enkele jaren al haar rupsvoertuigen zal uitfaseren ten behoefte van gepantserde wielvoertuigen, is de job van de Scania T144 uiteraard niet afgelopen. De vrachtwagen zal de taak voor de transport van deze voertuigen op zich blijven nemen.De voertuigen werden in het verleden reeds succesvol ingezet tijdens de KFOR operaties (transport van de Leopard 1 A5 BE).Veiligheid is een van de primaire vereisten van fabrikant Scania. Een dodehoekspiegel werd vanaf de assemblage reeds op de voertuigen voorzien. Ook de nodige oranje zwaailichten (Convoi Exceptionnel) die aangeven dat het hier om een zwaar transport gaat werden voorzien. De cabine is uitgerust met airconditioning en de nodige luxe. Een groot verschil met de oude MAN/DAF dus...

01:44 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

SVB BATS/ELTA ELM 2130A Slaveldbewakingsradar

Zien, zonder gezien te worden", dat is de leuze van een moderne verkenningseenheid, uitgerust met slagveldbewakingsradars.Hij die de tegenstander voor het eerst opmerkt is ongetwijfeld in het voordeel. Cruciale informatie op het terrein wordt gevormd door specifiek apparatuur.De beweging van de vijandelijke troepen, vliegtuigen, helikopters, tanks en pantservoertuigen... tot zelfs een 'sluipende infanterist' toe! Als er nu 1 ding is waar het Belgisch Leger een unieke aankoop mee heeft gedaan, dan waren het wel de 25 radars voor controle op bewegende doelen.De Luikse firma BATS (belgian Advances Technology Systems) ontwikkelde samen met de Israelische firma ELTA de radar EML 2130A.In 1990 nam de Landcomponent deze systemen in dienst .10 van deze systemen werden op een M113 A1 geïnstalleerd, 10 op Unimog vrachtwagens met shelters en 5 systemen zijn draagbaar op een vierpotige standaard. De radarinstallaties zijn uitgerust met een North Finding Module, deze werd ontwikkeld door de Israelische firma TAMAM.Specifieke software voor het opstellen van de installaties bleek noodzakelijk en Defensie besliste daarom tot aankoop van een Nederlands informaticaprogramma dat bedoeld was voor de installatie van de Patriot raketinstallaties. Deze software wordt meegevoerd in een draagbare laptop computer. De software omvat een zeer grote keuze aan kaarten waarop men kan scherpstellen. Hierdoor kan men heel precies het reliëf en de begroeiing controleren.Natuurlijke obstakels vormen een belemmering voor de werking van de radars, vandaar... De SVB heeft een draaicirkel van 360°. Minimale zoeksnelheid bedraagt 1,2km/u, wat er voor zorgt dat haast niets aan het 'oog' van de radar ontkomt.Muizen, kikkers en konijnen dus ook niet... :-)In geval van detectie merkt de operator een punt op het scherm. De kleur van dit punt hangt af van de aard van het objectief. Aan de hand van het geluid dat de DDC luidspreker voortbrengt, kan de operator bepalen om welk object het gaat. De werking van de radar gaat als volgend: Aftasting (maar zelden rondraaiend rond 360°, hiervoor gebruikt men diverse stations die onder een bepaalde hoek het terrein afspeuren), daarna 'Aiming Mode' (hierbij blijft de antenne stilstaan in de richting van het object) en vervolgens gaat men over op 'Tracking Mode' (waardoor het doelwit gevolgd wordt en het traject dat het aflegd nauwlettend in de gaten wordt gehouden). Naast de detectie van doelen, wordt de radar ook gebruikt voor artilleriedoeleinden. De SVB is uitgerust met 'Artillery Mode', waarbij de coördinaten van de artilleriedoelen in de DDC computer worden ingevoerd. Van zodra een granaat inslaat, geeft de radar de correcties door die men aan de artilleriebatterij moet doorgeven.Sterk en intelligent apparatuur dus!De mogelijkheden van de radars stemmen tot nadenken; detectie van een 'wandelaar' tot op 14km, helikopter tot op 25km, zwaar voertuig tot op 60km en via 'Artillery Mode' kan men granaatinslagen (van Houwitzers en mortieren) tot op 15km afstand detecteren.Men kan in totaal meer dan 100 doelen tegelijk waarnemen. De volledige installatie weegt ruim 65kg. Om de betrouwbaarheid en de absolute topprestaties van deze radars te illustreren, effe drie korte voorbeelden: - Tijdens de inzet van het Eskadron 2e Jagers te Paard in Mourmelon (Frankrijk) konden de Belgen een Leclerc tank opsporen die ver weg achter een heuvelkam verstopt zat. De twee antennes van de tank wiegden heen en weer (door de wind), vlak boven de berg... - In Kosovo kon men tot op enkele kilometers afstand een Servisch soldaat uit z'n jeep 'zien' stappen en daarna... (jawel!) tegen een boom 'zien' pissen :-) - Wanneer twee radars tegenover elkaar staan, dan verstoort de sterkste de andere. Je moet dan de waarnemingshoek van de storingsbron zoeken en een andere radar verwittigen. Wanneer die op zijn beurt verstoord is, volstaat het om de twee lijnen op de kaart met elkaar te verbinden. De 'storingsbron' bevindt zich op de kruising van de twee lijnen. Tijdens een oefening met de Fransen, spoorden de Belgen alle drie de radars van de Fransen op. Terwijl de Fransen er niet in slaagden om de Belgische radarantenne te lokaliseren. De toekomst van deze installaties ziet er alleszins rooskleurig uit: een upgrade die de verdubbeling van hun reikwijdte omvat plus integratie van nieuwe, verbeterde software. De installaties die zich op de M113 bevinden zullen overgeplaatst worden op de toekomstige MPPV voertuigen van de Landcomponent.

01:26 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Bombardier Iltis 4x4 Alle-Terrein Voertuig

Toen België in 1980 een nieuw alle-terrein voertuig zocht voor haar Landmacht, stelde zich de moeilijke vraag: wat ging de verschillende versies van de Minerva's en de Land Rovers vervangen? Na vele selectieproeven en controversen ging de Canadese 4x4 van Bombardier, op basis van een Volkswagen-licentie, met het contract aan de haal. Het was echter pas in 1982 dat de ministerraad de toelating gaf tot aankoop van 2500 Iltis Jeeps. Het chassis en het koetswerk werd door Valcourt in Québec vervaardigd, terwijl de rest door Volkswagen in de oude Citroen werkplaatsen in Vorst geleverd zou worden. Geen één enkel voertuig in het Belgisch leger zou zo zwaar gebruikt en afgemat worden dan de Iltis Jeep. Nagenoeg alle eenheden van de Landmacht en ook de Luchtmacht werden met dit alle-terrein voertuig uitgerust.Belangrijkste troeven aan de Iltis zijn de luchtmobiele capaciteiten (het voertuig kan zowel door een C-130H als een helikopter getransporteerd worden).Het voertuig kan zelfs op een speciale palet geplaatst worden en met een parachute afgeworpen worden uit het cargocompartiment van een vliegtuig. Met een leeggewicht weegt de Iltis 'nauwelijks' 1550 kg. De nuttige lading bedraagt 550 kg. Er kunnen 4 personen in plaats nemen. Het voertuig is tamelijk klein, maar robuust! Het koetswerk bestaat uit gestampt staal en is voorzien van een veligheidsbeugel die de inzittenden beschermt tegen een mogelijke crash.De motor levert 75 pk en verbruikt gewone benzine. Het voertuig haalt hiermee een snelheid van ruim 130 km/u. Continu 4x4 aandrijving. De Iltis wordt in talrijke varianten door het leger gebruikt en heeft met een trekhaak de voorziening om speciale aanhangwagens te vervoeren.Via de Brigade Para-Commando kwam de Iltis in de belangstelling bij het grote publiek. het voertuig werd al dan niet succesvol ingezet tijdens buitenlandse operaties;Zaïre, Somalië, Rwanda, Ex-Joegoslavië...Door middel van de goed uitgeruste bank achteraan kan er ook een (beperkte) hoeveelheid aan materiaal vervoerd worden. Zo kan bijvoorbeeld een ruimte beschikbaar gemaakt worden voor een BAMS radio, zijn versterker en de batterij.Vooraan is er plaats om een FN MAG machinegeweer te plaatsen. Maar er bestaat ook een mogelijkheid om het voertuig met een MILAN anti-tankwapen uit te rusten (op de stalen veiligheidsbeugel), inclusief 3 reservecontainers met missiles.In 2003 wordt na afslanking van het Leger, het aantal Jeeps teruggebracht op 2150 stuks. Het moderniseringsplan van Defensie voorziet de gedeeltelijke vervanging van de Iltis door een zwaarder type voertuig met een groter laadvermogen (4 volledig bepakte soldaten moet hierin kunnen vervoerd worden, bestuurder niet meegerekend). Hiervoor zou, volgens diverse bronnen, de selectie op de Land Rover Defender of de Mercedes G gevallen zijn. 620 nieuwe voertuigen zijn voorzien, inclusief 180 afneembare beschermingskits die bescherming bieden tegen schoten met een licht kaliber en effecten van anti-persoonsmijnen. In 2006 worden ze geleverd via compensatieorders voor de Belgische industrie.

01:07 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Mercedes U1350L Unimog 4x4 Lichte Vrachtwagen

Wellicht een van de meest veelzijdige voertuigen binnen het Belgisch Leger.De Mercedes Unimog verving in 1996 de voorganger met dezelfde naam (type S404) met bache.In totaal bestelde Defensie 1755 voertuigen van diverse uitvoeringen. De eerste eenheid die met de Unimog werden uitgerust was de Brigade Paracommando. De Unimog weegt ruim 5 ton (leeg). Beladen weegt het voertuig maximaal 8,5 ton. De Mercedes motor verzekert een maximale snelheid van 90km/u en een autonomie van 600km. De vrachtwagen is 4x4 aangedreven. Verbruik bedraagt 20l/100km.De vrachtwagen is luchtvervoerbaar, wat een belangrijke troef is voor een mobiele eenheid als die van de Paracommando's. De Unimog dient in diverse uitvoeringen waaronder: cargo, ambulance, artillerie (met 105mm kanon), shelter, genie, een versie met een Slagveldbewakingsradar, een versie met een MISTRAL schootspost (mobiele eenheid) en zelfs een met een commandopost voor de B-Hunter UAV verkenningsvliegtuigen.Op het dak van het voertuig is een luik gemonteerd dat de mogelijkheid heeft om een 7,62mm MAG machinegeweer te voeren.De Unimog vormt de ruggegraat van de transportcapaciteiten van de Belgische Infanteriebataljons. Het is een zeer betrouwbaar voertuig dat reeds in diverse Vredesondersteundende operaties zijn sporen heeft verdiend (IFOR, SFOR, KFOR, ISAF, ...)Tijdens de operaties in Aghanistan en Kosovo werden de Unimogs voorzien van een 'grill' die de inzittenden dient te beschermen tegen steenworpen.Naast de chauffeur kunnen twee begeleiders voorin de cabine plaatsnemen. In de 'bak' kunnen achteraan 10 soldaten. Bijna in alle eenheden van het Belgisch Leger doet de Mercedes Unimog dienst. Dat de Unimog een succesvol voertuig is, bewijst het feit dat Defensie er in de toekomst op zal blijven steunen. Mobiele inzetbaarheid is het sleutelwoord.Men streeft naar lichtere voertuigen voor het uitvoeren van Vredsondersteundende operaties en daar past de Unimog perfect in...

00:52 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

07-07-04

Volvo N10 6x4/6x6 Zware Vrachtwagen

In november 1988 worden de eerste Volvo N10 vrachtwagens aan de toenmalige Landmacht geleverd. Ze vervangen de oude Magirius-Deutz 120D7 die reeds sedert 1955 in dienst gesteld was. Er werden in totaal ongeveer 1213 voertuigen geleverd. 388 Exemplaren hiervan behoren tot het type 6x6.De Volvo N10 behoort tot de klasse van 'zware vrachtwagens' binnen het Belgisch Leger. De motor is een 6 cilinder Volvo T101GA turbodiesel van 261pk met rechtstreekse injectie. Maximale snelheid bedraagt 100km/u. Er werden verschillende versies aan de Landmacht geleverd; cargo, seal drum (met set voor brandstofravitaillering), kipwagen, frigo, shelter, carrier en depanagewagen ('Manumat' en 'Ampliroll'). De nuttige lading bestaat uit 10 ton voor alle versies, uitgezonderd de depanageversie; die heeft een nuttige lading van 20,7 ton.Zelf weegt de vrachtwagen 11,3 ton.De keuze van België voor een Scandinavisch concept was redelijk uniek, de Volvo N10 is een uiterst betrouwbaar voertuig dat bovendien ook een hoge veiligheid voor de gebruiker garandeerd. Laatst werden de 1200 resterende vrachtwagens uitgerust met een speciale 'dodehoekspiegel', wat de veiligheid verhoogt op de weg. De Volvo N10 werd reeds in diverse vredesondersteunende opdrachten (UN) ingezet, mede alsook de IFOR, SFOR en KFOR opdrachten in ex-Joegoslavië.Hierbij werden sommige vrachtwagens uitgerust met een afneembare 'grille' op de voorruit die tegen steenworpen bescherming biedt. Gezien de uitstekende staat van dienst (reeds 16 jaar) zal de Volvo N10 nog een geruime tijd dienst doen bij de Belgische Landcomponent.

14:47 Gepost door WD | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |